יום שבת, 29 בדצמבר 2012


שביל לנשר בין הרים

אסכולות, בצידי הדרך 3, נחל נשר, נחל כלח, נחל גלים ומערת אורנית, מדריך גלעד בן צבי


6 זה 6.  מתייצבים בחניון, עושים צ'ק-אין מהיר אצל איתן וממריאים.  צפונה הפעם, אל הכרמל.  הנהג פואד והחובש הבטחוני רועי.
חניית ארומה זריזה ב"מול זכרון", ואחר ממשיכים צפונה עד לצומת בית אורן שעל הכביש ה"ישן" לחיפה, ומתחילים, עדיין ברכב, לטפס מזרחה. עוברים את כלא דמון ואת האנדרטה לזכר הנספים באסון הכרמל, מתפתלים עוד קצת בכבישים שאינם רחבים במיוחד, ומתארגנים להליכה.  היום בהיר למדי עם עננים בגובה רב שאינם מאיימים להוריד גשם או משהו דומה.




כבר עתה ניכרים מסביבנו רמזים עבים מהשריפה הגדולה, שלדי עצים עירומים, גבעות חשופות מעצים וחורש טבעי, אלא שהקרחות ירוקות ברובן, מכוסות בצמחיה נמוכה ושופעת, המתאפשרת דווקא בזכות השריפה ובזכות השבועות האחרונים, ברוכי הגשם.


תחילת המסלול במעלה נחל נשר, כלפי דרום, בימים כתיקונם, כלומר בקיץ, אפשר לומר שהבולדרים והחלוקים שבנחל אינם מהווים מכשול משמעותי, אלא שהגשמים של הימים האחרונים שגרמו להיווצרותו של בוץ חלקלק, הופכים את ההליכה לאתגר לא פשוט המחייב זהירות ותשומת לב מוגברת, ע"מ שלא להתרסק.
הנחל מחופה בסבך די עבות של אלונים, מורנים, אלות וקטלבים, מה שנותן הרגשה של הליכה בתוך ג'ונגל :  אפלולי ולח. 


עצירה ראשונה לצורך מנוחה קלה, מנוצלת ע"י גלעד, כדי להרחיב את אופקינו בענייני הפאונה והפלורה (החי והצומח, בהתאמה) וכן בענייני גיאולוגיה, איך לא.  תיאור דרמטי של זבובים המתחזים לדבורים, צמחים ייחודיים שהכרמל הוא בית גידולם היחיד, ועוד ועוד.


עוברים את צומת דמון ואח"כ חוצים את הכביש מהצומת הנ"ל לכיוון קיבוץ בית-אורן, ומתחילים לגלוש בתוך נחל כלח.  גם כאן ההליכה (ירידה הפעם) היא באפיק אפלולי, מכוסה צמחייה, על גבי אבנים חלקלקות, וגם כאן צריך ללכת מאד בזהירות כדי לא להיקלע לאירוע אורתופדי או אחר. 




  זהירות זהירות, ובכ"ז, בלי קצת התחלקויות והתגלצ'ויות אי אפשר, אך למזלנו לא כאלה המחייבות התערבות רפואית רצינית, השבח לאלוהי המטיילים.




עוד כמה עצירות למנוחה ואוכל באפיק הוואדי, גם כאן גלעד מראה את כשרונו להפוך עובדות פשוטות לסיפור מרתק ופיקנטי, איצטרובלי אורנים עם מרעום השהייה נגד שריפות, יחמורים שהובאו מאיראן, בעלי חיים שניצלו (מלשון "הצלה", לא "צלייה") בחי-בר בעת השריפה הגדולה ועוד כהנה וכהנה, בלשון ציורית ועשירה. תענוג.
מגיעים לגשר האבן על נחל כלח שנבנה ע"י הבריטים בשנות ה-40 כחלק מהדרך מבית אורן ל"שוייצריה הקטנה", קופצים לתצפית על המצוק ("צניר" כדברי גלעד, בגלל תצורת הצינור שלו) של השוייצריה הנ"ל, ואחר מתחברים לנחל גלים ויורדים באפיקו לכיוון מערב.  בדרך פוגשים חבורה עליזה של סטודנטים איטלקיים שאחדים מהם לומדים השנה בחיפה, ומטיילים להנאתם בסביבה.




בתי שכונת דניה החיפאית במרום הגבעות שמצפון לנו, ובתי טירת הכרמל בהמשך הוואדי, כבר נראים בבירור,  השמש כבר נוטה בצורה מדאיגה לכיוון סיום היום, אלא שעל מערת אורנית אין מוותרים ואנו מטפסים מעומק נחל גלים אל מרומי גדתו הדרומית וזוכים לתצפית יפהפיה על דניה האמורה, על טירת הכרמל ועל הנחל הפרוש לרגלינו.





קצת מזדחלים במחילות קצת מחזירים את הנשימה מהעלייה התלולה למדי, ומתחילים לגלוש בזריזות לעבר האוטובוס הממתין לנו בפאתי טירת הכרמל.





רוטינת קרוקס, תרגילי שחרור וכוס תה מהתרמוס, והביתה.



שבת שלום ולהתראות !

כל התמונות שצילמתי נמצאות ב : https://picasaweb.google.com/avial111/32

התמונות שצילמה אראלה נמצאות ב : https://picasaweb.google.com/avial111/3202

התמונות שצילמה אמה נמצאות ב : https://picasaweb.google.com/118398693892893762652/3203

הסרטון שצילם איתן נמצא ב :  https://www.youtube.com/watch?v=zsm1iqTKJE0

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה