יום שבת, 6 באפריל 2013

איך ללכת לעזאזל ולהנות מכך


(קרדיט לכותרת : אראלה יואל )

אסכולות, בצידי הדרך 3, טיול 5, בקעת הורקניה, הר מונטר, מנזר מרסבא, מדריך אלדד סרגוסטי 

ולירושלמים היתה עדנה, סוף-סוף. הרווחנו שעה בהתחלה וגם בסוף...   הספקות בעניין קיום הטיול, אישורי הצבא ואיומי מזג האוויר, הכל הסתדר ואנחנו נהנים מאיסוף קל"בי במבשרת ובצומת הגבעה הצרפתית. בוקר חורפי למדי בירושלים, רוח וקצת גשם, ואנחנו תוהים אם זה יהיה גם המצב בהמשך היום ובהמשך המסלול.
יורדים מזרחה בכביש לכיוון יריחו ופונים ימינה ודרומה בצומת נבי מוסה, כבר  בדרך אלדד נותן קצת רקע על הסביבה, המנזר בנבי מוסה, קצת היסטוריה, מעט מיתוסים ועוד כהנה וכהנה, הגמלים שמציצים אלינו מבעד לחלון מכניסים אותנו לאווירה מדברית.

מתארגנים להליכה וקצת מתלבטים מה ללבוש.  השמיים נראים בהירים למדי, אבל באופק המערבי יש סימנים של קדרות מסויימת והרוח בחוץ מבטיחה מציאות בלתי יציבה.
בקעת הורקניה מקבלת אותנו בקשת מרהיבה הנפרשת כהילה קסומה מעל הרכס, מעין שער המזמין אותנו להיכנס והורקניה במרכזו.

נכנסים לפיתחתו של נחל סככה המתון בתחילה ומעט מצוקי בהמשכו, כיוון כללי מערב-צפון מערב, וחונים פעם ראשונה, קרוב לכניסה לנחל,ליד פתח, החסום בחלקו עם קוביית בטון, של מנהרה חצובה בסלע. אנו שומעים כאן על מגילות נחושת מסתוריות המספרות על אוצר מסתורי לא פחות, ועל אנשים שבאים באישון לילה בעקבות המגילות הללו כדי לחפור ולמצוא את עקבות האוצר האבוד.


גל אוזר אומץ ומדלג על מחסום הבטון בדרכו לעומק המנהרה, בעקבות האוצר המובטח. מהחיוך שלו נראה שאולי הוא מצא משהו.

הורקניה מדרום לנו, ואלדד מרחיב קצת בעניין הורקניה והסביבה הקרובה, היסטוריה של הקמת המצודות, המנזרים, מערות ההתבודדות שהפכו למנזרים, התפקיד שמילא מדבר יהודה ומסתוריו לנמלטים ולמתבודדים בתקופות השונות ועוד.



מתחילים לטפס לכיוון ג'בל מונטר.
בדרך עוצרים ליד כמה בורות מים, חלקם עדיין במצב תקין ובשימוש הרועים הבדואים שחיים כאן.
הטיפוס להר מונטר אינו קל והטרקטורונים שחולפים על פנינו בדרך לשם קצת מתסכלים אותנו המתנשפים, לצד גאווה לא קטנה : עשינו זאת במו רגלינו, לא כמו המפונקים האלה. מה שנכון נכון.


מגיעים לפיסגה החשופה לרוח חזקה, תצפית נפלאה לכל הכיוונים, ואנחנו מוצאים מסתור יחסי מהרוח בבור שנמצא שם, מוציאים סנדוויץ' ושומעים דבר תורה מפי אלדד, סקירה גיאוגרפית על הפנורמה הנשקפת, המסורת שלפיה הר מונטר הוא-הוא העזאזל, שם היו משליכים את התייש המסכן אל קיצו, עמוס במשא של חטאי-אנשים, כפרה עליו, אי-אז בימים,  ועוד קצת היסטוריה.



מכאן מתחילה ירידה לכיוון דרום מערב בוואדי אבו אל כְּלֶבּ, הנשפך אל נחל קדרון. בדרך נוכחים לדעת שיש חיים גם כאן במדבר : עדרי צאן, "חוות בודדים" בנוסח עדות הבדווינים, בורות מים פעילים, ואפילו חקלאות של גידולי שדה ומטעים. נו, בקנה מידה סמלי כמובן.



הקידרון מקבל אותנו בשאון מים זורמים (של ביוב לצערנו) צמחיה ירוקה על גדותיו, מצוקיו ההולכים ומיתללים ככל שמדרימים באפיקו, ומערותיו האפלוליות. עוצרים בצל עץ ע"מ לפוש קמעה ולקבל הסבר מקדים על מנזר מרסבא שאנו עומדים לראות עוד כמה דקות, ולהתעכב על תופעת הנזירות המדברית שרווחת כאן מזה דורות רבים. 



הולכים בקו-גובה על גדתו המזרחית הגבוהה של הנחל ולקראת ההגעה אל מול המנזר מטפסים ועולים קצת כדי לקבל זווית ראייה משופרת.



המנזר מתגלה לעינינו במלוא תפארתו.  נכון, ראינו את זה כבר כמה פעמים, אם בתמונות ואם בביקורים קודמים, ובכל-זאת, אי אפשר שלא להתפעם שוב ושוב מהקומפלקס המרהיב , על כיפותיו וחומותיו, מדרגותיו ובעיקר מיקומו המרשים בדפנות הוואדי המצוקי.



שוב מקבלים תיאור מפורט על ההיסטוריה של המנזר בתקופות השונות, הרכבו האנושי אז והיום, והשיגרה הנהוגה בו. אם תרצו להרחיב ידיעותיכם בעניין אפשר לעשות זאת כאן .
נחים מצלמים ומצטלמים, ומתחילים לנוע לקראת סיום המסלול, ירידה מתמשכת לכיוון בקעת הורקניה, עתים מתונה , עתים תלולה, פה ושם הליכה במישור על דרך עפר כבושה המתאימה גם לרכב, חמישה קילומטר של גארבג'-טיים, ללא אטרקציות מיוחדות (מלבד שרירי הירידה וברכיים מאותגרות).

באופן מפתיע, אחרי חמישה קילומטרים כאמור, מגיעים לכביש. אופס, אין אוטובוס, וגם הקליטה בטלפונים גבולית. תרגילי שיחרור, קרוקס, קצת עודפי פיצוחים ועוגיות, והאוטובוס נשלף מהבירבור ומגיע.
יאללה, הביתה !



תודה לאלדד ולאיתן, לרועי ולשני עוזריו האמיצים, לנהג, לאסכולות ולכם שהייתם אחלה פרטנרים.

התמונות שצילמתי נמצאות ב-https://picasaweb.google.com/118398693892893762652/3502
תמונות שצילם רועי נמצאות ב-https://picasaweb.google.com/118398693892893762652/3504
תמונות שצילמה אראלה נמצאות ב-https://picasaweb.google.com/118398693892893762652/3503
תמונות שצילמה אמה נמצאות ב-https://picasaweb.google.com/118398693892893762652/3505
הסרט שצילם איתן נמצא ב-http://www.youtube.com/watch?v=mx3p76XK4lI&feature=youtu.be
תודה לכל הצלמים/ות והמשתפים/ות

להתראות !

אבי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה